PETIKAN

PENDIDIKAN hendaklah menyediakan seseorang itu sehingga ia dapat hidup dengan sempurna, bahagia, kuat jasmani, sempurna akhlaknya, halus dan mulia perasaan dan budinya, cekap dalam melakukan pekerjaan, rajin, tahu bekerjasama dengan orang lain, baik bahasanya, tulisannya, tutur lisannya, perasaan cinta dan sayang kepada dirinya, keluarga dan masyarakat serta mencintai tanahairnya.

- PROF MUHAMMAD ATHIYAH AL-ABRASYI (1897-1981)



PERHATIAN KEPADA PENGUNJUNG

Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.

Isnin, 5 Januari 2009

Sekolah tempat ideal galakkan integrasi kaum: Lee Lam Thye

Oleh Mohd Fuad Razali

BERNAMA Online semalam melaporkan saranan Anggota Panel Penasihat Perpaduan Negara, Tan Sri Lee Lam Thye kepada remaja di negara ini supaya memberi tumpuan ke arah memperkukuhkan integrasi kaum dan menggalakkan perpaduan antara kaum di tahun baru ini sebagai sebahagian daripada sumbangan mereka ke arah pembinaan sebuah negara berbilang bangsa yang sebenar. Beliau berpendapat sekolah sebagai tempat yang ideal untuk mengalakkan mereka bergaul dan memahami antara satu sama lain.

KUALA LUMPUR, 4 Jan (Bernama) -- Remaja Malaysia yang berbilang kaum perlu memberi tumpuan ke arah memperkukuhkan integrasi kaum dan menggalakkan perpaduan antara kaum di Tahun Baru ini sebagai sebahagian daripada sumbangan mereka ke arah pembinaan sebuah negara berbilang bangsa yang sebenar.

Anggota Panel Penasihat Perpaduan Negara Tan Sri Lee Lam Thye berkata mereka perlu mengabaikan hakikat bahawa orang yang dekat dengan mereka adalah daripada kaum dan agama yang berlainan, sebaliknya harus menyedari hanya satu perkara, bahawa orang itu adalah rakan mereka.

"Mereka perlu menghapuskan jurang perkauman, mendekati dan menjalin persahabatan dengan rakan-rakan daripada kumpulan kaum yang lain," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Lee berkata sekolah adalah tempat yang ideal untuk menggalakkan integrasi kaum dan guru serta ibu bapa perlu melaksanakan peranan masing-masing bagi membantu proses itu.

Beliau berkata ibu bapa mesti menggalakkan anak-anak mereka supaya bergaul dengan rakan-rakan berlainan kaum agar mereka lebih saling memahami agama, budaya dan cara hidup satu sama lain.

Lee berkata penyemaian nilai-nilai murni yang mempunyai hubungan dengan perpaduan harus bermula di sekolah rendah dan ini boleh menghasilkan generasi masa depan warga Malaysia yang menyedari sepenuhnya tanggungjawab mereka ke arah pembinaan negara.

"Perpaduan dan keharmonian mesti menjadi sebahagian daripada budaya kita dan perlu ada lebih banyak peluang bagi masyarakat berbilang kaum untuk bertemu dan menjalin persefahaman serta persahabatan yang akrab demi masa depan negara kita," katanya.


Saya berpendapat kenyataan itu agak menarik, kerana Lee berpendapat sekolah sebagai tempat yang ideal untuk memupuk persefahaman antara kaum. Soalnya, dalam keadaan sekarang, di mana majoriti murid Melayu bersekolah di sekolah kebangsaan dan bergaul sesama mereka, manakala majoriti murid Cina pula belajar dan bergaul sesama mereka di sekolah jenis kebangsaan Cina (SJKC) dan majoriti murid India pula belajar dan bergaul sesama mereka saja di sekolah jenis kebangsaan Tamil (SJKT), bolehkah hasrat dan saranan itu menjadi kenyataan?

Saya rasa sekolah bukan saja tempat yang ideal, tetapi sebaliknya memang tempat yang terbaik untuk berbuat demikian. Ini bukan soal idealis lagi, tetapi adalah satu realiti. Soalnya, bersediakah kita untuk menterjemahkan idealisme itu menjadi satu realiti? Bersediakah kita, guru serta ibu bapa, seperti disarankan Lee, tanpa mengira bangsa dan agama, melaksanakan peranan masing-masing bagi membantu proses itu?

Saya tidak berminat mengulas panjang mengenai perkara ini, kerana telah mengulas mengenainya sebelum ini dalam tulisan saya, Satu Sistem Persekolahan, dan Satu sistem persekolahan II: Pandangan Ridhuan Tee,
sebelum ini.

1 ulasan:

Quantum Metal Consultant berkata...

Lee Lam Thye patut diberi peranan mengetuai penubuhan sekolah Wawasan dan hukum Hudud di Malaysia.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KALENDAR PERSEKOLAHAN 2012

Kumpulan A
(Kedah, Kelantan, Terengganu)

Penggal I:
Hari Persekolahan (03.01.2012-08.03.2012)
Cuti Pertengahan Penggal (09.03.2012-17.03.2012)
Hari Persekolahan (18.03.2012-24.05.2012)
Cuti Pertengahan Tahun (25.05.2012-09.06.2012)

Penggal II:
Hari Persekolahan (10.06.2012-16.08.2012)
Cuti Pertengahan Penggal (17.08.2012-25.08.2012)
Hari Persekolahan (26.08.2012-08.11.2012)
Cuti Akhir Tahun (09.11.2012-31.12.2012)

------------------------------------------------------------------

Kumpulan B
(Perlis, Pulau Pinang, Perak, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Pahang, Sabah, Sarawak, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Labuan, Wilayah Persekutuan Putrajaya)

Penggal I:
Hari Persekolahan (04.01.2012-09.03.2012)
Cuti Pertengahan Penggal (10.03.2012-18.03.2012)
Hari Persekolahan (19.03.2012-25.05.2012)
Cuti Pertengahan Tahun (26.05.2012-10.06.2012)

Penggal II:
Hari Persekolahan (11.06.2012-17.08.2012)
Cuti Pertengahan Penggal (18.08.2012-26.08.2012)
Hari Persekolahan (27.08.2012-09.11.2012)
Cuti Akhir Tahun (10.11.2012-31.12.2012)