PETIKAN

PENDIDIKAN hendaklah menyediakan seseorang itu sehingga ia dapat hidup dengan sempurna, bahagia, kuat jasmani, sempurna akhlaknya, halus dan mulia perasaan dan budinya, cekap dalam melakukan pekerjaan, rajin, tahu bekerjasama dengan orang lain, baik bahasanya, tulisannya, tutur lisannya, perasaan cinta dan sayang kepada dirinya, keluarga dan masyarakat serta mencintai tanahairnya.

- PROF MUHAMMAD ATHIYAH AL-ABRASYI (1897-1981)



PERHATIAN KEPADA PENGUNJUNG

Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.

Rabu, 14 Januari 2015

Isu yuran, sumbangan PIBG

Setiap sen yang dibelanjakan untuk persekolahan anak-anak adalah pelaburan untuk masa depan mereka. - Gambar hiasan.
Oleh MOHD FUAD RAZALI

SETIAP kali sesi persekolahan baharu, gendang berkaitan isu kutipan wang turut dipalu. Baru-baru ini, satu kenyataan dan peringatan daripada Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar, kepada Kementerian Pendidikan supaya memastikan sekolah tidak mengutip sebarang yuran ketika pembukaan sesi persekolahan atas alasan yuran persekolahan sudah dimansuhkan 2011.
Selain itu, katanya, langkah itu bertujuan memastikan ibu bapa tidak dibebankan dengan bayaran yang tiada kaitan dengan hal persekolahan. Sehubungan itu, beliau menyarankan supaya pihak sekolah mendapatkan dana daripada sektor korporat dan pihak lain bagi membiayai kegiatan seperti kelas tambahan.

Memang yuran persekolahan sudah dimansuhkan. Kutipan yang dibuat oleh sekolah pada setiap tahun ketika ini adalah sumbangan untuk Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) dan sumbangan bagi Program Peningkatan Akademik (PPA) yang dirancang pihak sekolah.

Sumbangan untuk PIBG adalah sinonim dengan yuran PIBG, seperti kelaziman persatuan lain mengenakan yuran kepada ahlinya. Kebiasaannya satu keluarga, satu yuran. Ada juga PIBG mengenakannya mengikut bilangan anak yang bersekolah. Bergantung kepada persetujuan dalam mesyuarat agung.

Sumbangan bagi PPA pula bertujuan membiayai semua kegiatan yang bertujuan untuk meningkatkan prestasi pencapaian pelajar dalam pelajaran mereka.

Kebiasaannya dikenakan kepada pelajar yang bakal menduduki peperiksaan awam seperti Ujian Pencapaian Sekolah Rendah, Penilaian Tingkatan 3, Sijil Pelajaran Malaysia dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia.

Ada juga sekolah yang mengadakan program untuk pelajar tingkatan satu, dua dan empat, tetapi kadarnya jauh lebih rendah berbanding pelajar yang akan menduduki peperiksaan awam.

Biasanya kadar sumbangan untuk PPA disyorkan oleh pihak sekolah dan dibentangkan dalam mesyuarat agung PIBG. Ada juga kadar yang disyorkan oleh ibu bapa sewaktu mesyuarat berkenaan. Apa pun kadarnya, ia juga adalah hasil persetujuan mesyuarat agung PIBG.

Selain itu, ada juga sekolah dan PIBG yang mencadangkan sumbangan lain seperti kegiatan kokurikulum dan sukan, surau dan koperasi. Ia juga bergantung pada persetujuan mesyuarat agung PIBG.

Pendek kata, semua keputusan mengenai membuat kutipan yang dibuat di sekolah telah dibincang, dibahaskan serta diputuskan dalam mesyuarat agung PIBG bagi memastikan ia ada kaitan dengan kepentingan persekolahan anak-anak.

Kutipan ini juga digunakan sepenuhnya untuk membiayai program yang dijalankan oleh pihak sekolah seperti kelas tambahan, bengkel dan seminar akademik, hari sukan dan kegiatan kokurikulum sejajar dengan hasrat merealisasikan impian ibu bapa yang mahu anak-anak berjaya dalam pelajaran dan membantu mencungkil potensi dan bakat dalam diri anak-anak.

Ini tidak pula bererti wang sumbangan ibu bapa sahaja yang digunakan untuk membiayai kegiatan berkenaan. Wang sumbangan ibu bapa hanyalah untuk menampung sebahagian kecil kos pelaksanaan program di sekolah, kerana selebihnya menggunakan wang peruntukan kerajaan kepada sekolah.

Jika pihak sekolah menggunakan wang peruntukan kerajaan sahaja untuk melaksanakan kegiatan di sekolah, jumlah aktiviti dan program yang boleh dilaksanakan adalah terhad kerana peruntukannya juga terhad berbanding harapan dan impian besar ibu bapa terhadap anak-anak mereka.

Semua wang sumbangan ibu bapa digunakan sepenuhnya untuk membiayai program pelajar. Tiada satu sen pun untuk saku guru. Di kebanyakan sekolah, guru-guru tidak menerima sebarang imbuhan pun, baik dalam bentuk wang atau benda, sekalipun mereka menjalankan kelas tambahan di luar waktu persekolahan.

Bahkan sering terjadi, guru-guru menggunakan wang dan kenderaan mereka sendiri untuk membawa pelajar menyertai kegiatan kokurikulum di luar waktu dan kawasan persekolahan.

Mendapatkan sumbangan syarikat korporat dan pihak lain bagi membiayai kelas tambahan di sekolah, memang cadangan yang baik. Soalnya, berapa banyakkah syarikat yang bersedia berbuat demikian? Bukan tidak ada, tetapi jumlahnya boleh dibilang dengan jari.

Dengan itu, jumlah sekolah dan program yang sanggup mereka taja juga terhad. Bahkan syarikat yang mendapat kontrak pembekalan dan perkhidmatan dengan pihak sekolah pun belum tentu sanggup memberi sumbangan ribuan ringgit setiap tahun! Itulah realitinya.

Begitu jugalah halnya dengan sumbangan persatuan bekas pelajar dan sumbangan peribadi bekas pelajar, boleh dibilang dengan jari kerana sangat terhad.

Sumbangan untuk PIBG, PPA dan program lain di sekolah sebenarnya dibuat setahun sekali sahaja, bukan setiap bulan. Tidak cukup dengan itu, ibu bapa diberi kelonggaran sama ada bayarnya sekali gus atau beberapa kali.

Jika dinisbah dengan tempoh persekolahan kira-kira 10 bulan setahun, jumlah wang yang disumbangkan setiap bulan bagi tujuan membantu menjayakan program persekolahan anak-anak kita adalah antara RM10 dan RM30 sahaja sebulan. Jumlah itu jauh lebih rendah berbanding perbelanjaan lain pada setiap bulan.

Langganan Astro sahaja, paling minimum RM80 sebulan. Langganan wifi paling minimum RM60. Itu belum lagi mengambil kira perbelanjaan membeli rokok bagi yang merokok.
Malangnya, kita sering berkata, sumbangan setahun sekali untuk menyokong program persekolahan anak-anak kita sebagai membebankan.

Benarkah perbelanjaan untuk persekolahan anak-anak merupakan beban bagi kita? Tidak pernahkah kita terfikir bahawa setiap sen yang dibelanjakan untuk persekolahan dan pendidikan anak-anak sebenarnya adalah pelaburan untuk masa depan mereka?

Jika diteliti senario hari ini, semua pelajar tidak kira siapa pun ibu bapa mereka, mendapat bantuan buku teks percuma. Tidak cukup dengan itu, setiap pelajar turut mendapat wang bantuan persekolahan sebanyak RM100 setiap tahun, tidak kira berapa pun pendapatan ibu bapa mereka.

Bagi keluarga miskin pula, anak-anak mereka turut mendapat bantuan Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM) antara RM450 dan RM900 seorang setiap tahun, bergantung pada tahap persekolahan dan kemiskinan.

Wang bantuan persekolahan dan KWAPM itu bertujuan membantu ibu bapa membiayai perbelanjaan persekolahan anak-anak, termasuklah untuk sumbangan kepada PIBG dan PPA. Soalnya, adakah wang itu digunakan seperti yang sepatutnya?

Disiarkan dalam akhbar Sinar Harian, 11 Januari 2015.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KALENDAR PERSEKOLAHAN 2012

Kumpulan A
(Kedah, Kelantan, Terengganu)

Penggal I:
Hari Persekolahan (03.01.2012-08.03.2012)
Cuti Pertengahan Penggal (09.03.2012-17.03.2012)
Hari Persekolahan (18.03.2012-24.05.2012)
Cuti Pertengahan Tahun (25.05.2012-09.06.2012)

Penggal II:
Hari Persekolahan (10.06.2012-16.08.2012)
Cuti Pertengahan Penggal (17.08.2012-25.08.2012)
Hari Persekolahan (26.08.2012-08.11.2012)
Cuti Akhir Tahun (09.11.2012-31.12.2012)

------------------------------------------------------------------

Kumpulan B
(Perlis, Pulau Pinang, Perak, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Pahang, Sabah, Sarawak, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Labuan, Wilayah Persekutuan Putrajaya)

Penggal I:
Hari Persekolahan (04.01.2012-09.03.2012)
Cuti Pertengahan Penggal (10.03.2012-18.03.2012)
Hari Persekolahan (19.03.2012-25.05.2012)
Cuti Pertengahan Tahun (26.05.2012-10.06.2012)

Penggal II:
Hari Persekolahan (11.06.2012-17.08.2012)
Cuti Pertengahan Penggal (18.08.2012-26.08.2012)
Hari Persekolahan (27.08.2012-09.11.2012)
Cuti Akhir Tahun (10.11.2012-31.12.2012)