PETIKAN

PENDIDIKAN hendaklah menyediakan seseorang itu sehingga ia dapat hidup dengan sempurna, bahagia, kuat jasmani, sempurna akhlaknya, halus dan mulia perasaan dan budinya, cekap dalam melakukan pekerjaan, rajin, tahu bekerjasama dengan orang lain, baik bahasanya, tulisannya, tutur lisannya, perasaan cinta dan sayang kepada dirinya, keluarga dan masyarakat serta mencintai tanahairnya.

- PROF MUHAMMAD ATHIYAH AL-ABRASYI (1897-1981)



PERHATIAN KEPADA PENGUNJUNG

Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.

Ahad, 7 Disember 2008

Pengajian tinggi Malaysia ada potensi besar di Kuwait

BERNAMA Online semalam melaporkan bahawa pengajian tinggi yang dieksport adalah antara dua bidang di Malaysia yang mempunyai potensi besar di Kuwait. Satu lagi bidang yang mempunyai potensi yang sama ialah pelancongan. Laporan memetik Duta Malaysia ke Kuwait, Datuk Ashaary Sani, sebagai berkata kedua-dua bidang itu mempunyai potensi besar berikutan penerimaan yang sangat baik oleh rakyat Kuwait terhadap imej dan nama baik Malaysia di mata dunia.

Ashaary juga dilaporkan berkata bahawa Kedutaan Malaysia di Kuwait sering menerima kunjungan badan serta agensi berkaitan serta orang perseorangan yang mahu mengetahui peluang serta kemudahan pendidikan dan pengajian tinggi yang ditawarkan oleh Malaysia. Bidang pengajian kejuruteraan, sains dan teknologi adalah bidang yang menjadi pilihan pelajar Kuwait.

Katanya, dalam hubungan dua hala Malaysia-Kuwait, ada sejumlah pelajar Malaysia ditawarkan belajar di negara itu dengan pembiayaan sepenuhnya oleh Kerajaan Kuwait tetapi jumlahnya masih kecil.

“Saya juga percaya ramai pelajar Kuwait meneruskan pengajian di peringkat tinggi di universiti kita di Malaysia kerana standard yang tinggi dalam pendidikan yang ditawarkan oleh negara kita. Pelajar-pelajar dari Kuwait kebanyakannya adalah atas pembiayaan sendiri dan ada juga tajaan-tajaan swasta," katanya.

Beliau berkata, dengan pertukaran mata wang Kuwait yang sangat mahal iaitu 1 Kuwait Dinar (KD) bersamaan dengan RM13, maka sektor pendidikan terutama di peringkat pengajian tinggi menjadi kelebihan kepada Malaysia untuk menarik lebih ramai pelajar Kuwait.

Berdasarkan kenyataan itu, saya menjangkakan apa yang dimaksudkan oleh Ashaary adalah peluang bagi universiti-universiti tempatan untuk mengembangkan sayap mereka ke Kuwait, sama ada dengan cara menawarkan program pengajian atau menubuhkan kampus cawangan di negara berkenaan. Hal ini rasanya tidak memerlukan huraian yang panjang lagi, kerana saya percaya pengurusan dan pengusaha universiti tempatan, baik awam mahupun swasta, lebih memahaminya.

Sebenarnya sejak tercetusnya peristiwa 11 September, pelajar Islam, terutama dari negara Timur Tengah, memang menghadapi kesukaran untuk mendapat tempat bagi menyambung pengajian mereka di Barat berikutan tanggapan negatif yang mengaitkan Islam dengan keganasan. Sejak itu, masyarakat dan kerajaan negara Timur Tengah cuba mengalih perhatian mereka ke negara di rantau Asia, termasuk Malaysia.

Selain keadaan budaya dan iklimnya yang sesuai dengan cara hidup masyarakat di sana, kepelbagaian kursus pengajian serta kos pengajian dan sara hidup yang relatifnya lebih rendah berbanding dengan negara Barat yang selama ini menjadi tumpuan masyarakat dan kerajaan negara Timur Tengah turut menjadi tarikan utama.

Memang sudah sewajarnya bagi universiti tempatan untuk cuba meneroka pasaran baru di luar negara. Setidak-tidaknya langkah itu dapat meletakkan pendidikan di negara ini standing dengan negara-negara lain di dunia. Bagaimanapun, kita berharap universiti yang berhasrat berbuat demikian mempertahankan standard dan kualiti pendidikan yang ditawarkan supaya tidak menjejaskan kepercayaan orang luar terhadap imej dan nama baik negara di mata dunia.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KALENDAR PERSEKOLAHAN 2012

Kumpulan A
(Kedah, Kelantan, Terengganu)

Penggal I:
Hari Persekolahan (03.01.2012-08.03.2012)
Cuti Pertengahan Penggal (09.03.2012-17.03.2012)
Hari Persekolahan (18.03.2012-24.05.2012)
Cuti Pertengahan Tahun (25.05.2012-09.06.2012)

Penggal II:
Hari Persekolahan (10.06.2012-16.08.2012)
Cuti Pertengahan Penggal (17.08.2012-25.08.2012)
Hari Persekolahan (26.08.2012-08.11.2012)
Cuti Akhir Tahun (09.11.2012-31.12.2012)

------------------------------------------------------------------

Kumpulan B
(Perlis, Pulau Pinang, Perak, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Pahang, Sabah, Sarawak, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Labuan, Wilayah Persekutuan Putrajaya)

Penggal I:
Hari Persekolahan (04.01.2012-09.03.2012)
Cuti Pertengahan Penggal (10.03.2012-18.03.2012)
Hari Persekolahan (19.03.2012-25.05.2012)
Cuti Pertengahan Tahun (26.05.2012-10.06.2012)

Penggal II:
Hari Persekolahan (11.06.2012-17.08.2012)
Cuti Pertengahan Penggal (18.08.2012-26.08.2012)
Hari Persekolahan (27.08.2012-09.11.2012)
Cuti Akhir Tahun (10.11.2012-31.12.2012)