PETIKAN

PENDIDIKAN hendaklah menyediakan seseorang itu sehingga ia dapat hidup dengan sempurna, bahagia, kuat jasmani, sempurna akhlaknya, halus dan mulia perasaan dan budinya, cekap dalam melakukan pekerjaan, rajin, tahu bekerjasama dengan orang lain, baik bahasanya, tulisannya, tutur lisannya, perasaan cinta dan sayang kepada dirinya, keluarga dan masyarakat serta mencintai tanahairnya.

- PROF MUHAMMAD ATHIYAH AL-ABRASYI (1897-1981)



PERHATIAN KEPADA PENGUNJUNG

Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.

Isnin, 21 Mei 2012

PIBG itu sebenarnya apa?


Oleh Mohd Fuad Razali

AKHIR tahun lalu, ketika Sekolah Menengah Kebangsaan Datuk Syed Omar (SMKDSO), Alor Setar, Kedah sibuk menerima kemasukan pelajar baru untuk sesi persekolahan tahun ini, saya turut ‘menyibukkan’ diri hadir ke sekolah itu pada hari berkenaan.
            Sebenarnya saya adalah Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) di sekolah itu. Oleh itu, saya boleh pada bila-bila masa hadir ke sekolah berkenaan untuk meninjau keadaan di sana.
Sebelum ini saya tidak pernah hadir ke sekolah pada hari pelajar baru mendaftar kecuali jika anak saya baru masuk sekolah sama ada memasuki tahun satu atau tingkatan satu.
Bagaimanapun akhir tahun lalu, tiba-tiba ada semacam satu desakan dalam diri untuk saya turut hadir pada hari pendaftaran pelajar tingkatan satu di SMKDSO. Desakan itu adalah untuk bertemu dengan pelajar baru sekolah berkenaan serta ibu bapa mereka.
Sebagai Yang Dipertua PIBG, saya merasa terpanggil untuk turut serta dengan pihak sekolah bagi mengalu-alukan kedatangan pelajar baru serta ibu bapa yang mungkin sesetengahnya baru pertama kali menjejakkan kaki dan menghantar anak mereka ke sekolah itu.
Apatah lagi biasanya pada hari pendaftaran pelajar, sekolah turut mengadakan sesi taklimat untuk ibu bapa, maka saya merasakan saya patut hadir ke sekolah untuk turut serta mendengar taklimat berkenaan.
Selain itu, saya merasakan itulah peluang bagi saya untuk bercakap dengan ibu bapa dan menyampaikan amanat saya sebagai pemimpin di dalam PIBG yang secara automatik dianggotai oleh semua ibu bapa dan waris yang menghantar anak mereka ke sekolah itu.
Selepas meminta kebenaran dan mendapat persetujuan pengetuanya, maka pada 29 Disember yang lalu saya pun hadir ke SMKDSO dan menyertai sesi taklimat bersama ibu bapa yang diatur oleh pihak. Sesi itu berlangsung sama dengan waktu pelajar tingkatan satu mendaftar.
Sebenarnya saya mengambil kesempatan itu untuk menyatakan hasrat saya supaya ibu bapa dan waris memberikan sokongan kepada pihak sekolah.
Untuk pengetahuan pembaca, SMKDSO adalah antara sekolah premier serta antara sekolah yang menjadi tumpuan di Daerah Kota Setar. Ramai ibu bapa yang berhasrat untuk menghantar anak mereka belajar di sekolah ini. Bahkan dalam kalangan pelajar juga ramai yang menyimpan impian untuk masuk ke sekolah ini.
Sebenarnya sekolah ini adalah sekolah kawalan Pejabat Pelajaran Daerah Kota Setar. Bagaimanapun bukanlah kawalan sepenuhnya kerana selain menerima pelajar yang mendapat sekurang-kurangnya 3A 2B dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah dari daerah itu, SMKDSO juga mempunyai dua feeder school yang terletak berhampiran dengannya, Sekolah Kebangsaan Taman Uda dan Sekolah Kebangsaan Taman Rakyat.
Sebab itu ada ibu bapa yang tinggal di luar daerah Kota Setar yang sanggup menghantar anak mereka bersekolah di feeder school berkenaan. Hanya semata-mata hendak memastikan anak mereka boleh masuk belajar di SMKDSO.
Saya sendiri pernah menerima panggilan telefon daripada rakan yang mahu meminta bantuan untuk merekomenkan anak mereka belajar di sekolah itu selepas mereka mendapat tahu saya menjadi Yang Dipertua PIBG di sekolah itu. Pengetuanya apatah lagi, tentulah lebih ramai lagi yang menghubunginya! Saya difahamkan banyak permohonan yang terpaksa ditolak dan tidak dapat dipertimbangkan kerana setiap tahun bilangan yang memohon lebih ramai daripada tempat yang disediakan di samping tidak memenuhi syarat dan kelayakan ditetapkan oleh Pejabat Pelajaran Daerah.
Situasi itu saya rasa memberi kelebihan kepada saya untuk berjumpa dan bercakap dengan ibu bapa. Pada majlis itu saya katakan kepada ibu bapa bahawa mereka sepatutnya berasa gembira, berterima kasih dan bersyukur kerana anak mereka terpilih dan berpeluang belajar di sekolah itu ketika ramai lagi pelajar lain yang tidak dapat menikmati peluang yang sama.
Bagaimanapun, saya katakan, rasa gembira, terima kasih dan syukur itu janganlah sekadar diucapkan pada bibir sahaja dan terhad pada hari pendaftaran anak mereka, sebaliknya biarlah perasaan berpanjangan selama anak mereka bersekolah di SMKDSO.
Saya mengajak ibu bapa dan waris menterjemahkan rasa gembira, terima kasih dan syukur itu dalam bentuk tindakan iaitu memberikan kerjasama dan sokongan penuh kepada pengurusan sekolah, guru serta PIBG demi kebaikan dan masa depan anak mereka.
Saya menjelaskan perlunya mereka memberikan kerjasama sedemikian, termasuklah meluangkan masa untuk hadir ke sekolah setiap kali dijemput oleh pihak sekolah sama ada sewaktu hari menerima laporan akademik, mesyuarat agung PIBG, sesi perjumpaan dengan ibu bapa, apatah lagi jika dipanggil untuk berbincang mengenai keadaan anak mereka apabila didapati bermasalah.
Keputusan saya untuk menghadiri dan berucap pada sesi taklimat ibu bapa pada hari itu memang di luar dugaan pihak sekolah kerana sepanjang tempoh empat tahun saya menjadi Yang Dipertua PIBG di sekolah itu, saya tidak pernah hadir pada hari pendaftaran dan berucap pada ibu bapa. Bahkan saya difahamkan Yang Dipertua PIBG sebelum saya tidak pernah berbuat demikian.
Saya memang sengaja memilih untuk berbuat demikian. Seperti yang saya katakan di atas, selain ingin mengalu-alukan kedatangan pelajar dan ibu bapa mereka ke sekolah, saya mempunyai mesej yang hendak disampaikan kepada ibu bapa dan waris.
Hasrat saya tidak lain dan tidak bukan untuk mendapatkan kerjasama dan sokongan ibu bapa dan waris bagi setiap keputusan dan aktiviti yang dijalankan oleh sekolah dan PIBG. Untuk sekian lama, saya merasakan dalam banyak hal, sekolah menghadapi ibu bapa secara bersendirian. Jadi, apa salahnya kali ini saya tampil bersama-sama.
Sengaja saya memilih ibu bapa dan waris pelajar tingkatan satu. Pelajar baru, dengan sebahagian ibu bapanya sudah tentu baru pertama kali di situ. Saya berharap dengan pelajar baru, ibu bapa dan waris yang baru, dapat membentuk budaya baru iaitu memberikan sokongan dan kerjasama yang padu.
Dalam ucapan pada majlis saya bertanya kepada ibu bapa, “PIBG itu sebenarnya apa?” Ada yang menjawab, “Persatuan Ibu Bapa dan Guru.”
Saya memberikan jawapan balas, “PIBG itu sebenarnya Permuafakatan Ibu Bapa dengan Guru. Maka marilah bermuafakat dengan sekolah, guru dan PIBG demi masa depan anak-anak kita.”
Mudah-mudahan Allah SWT menyampaikan impian dan hasrat ini, insya Allah!

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KALENDAR PERSEKOLAHAN 2012

Kumpulan A
(Kedah, Kelantan, Terengganu)

Penggal I:
Hari Persekolahan (03.01.2012-08.03.2012)
Cuti Pertengahan Penggal (09.03.2012-17.03.2012)
Hari Persekolahan (18.03.2012-24.05.2012)
Cuti Pertengahan Tahun (25.05.2012-09.06.2012)

Penggal II:
Hari Persekolahan (10.06.2012-16.08.2012)
Cuti Pertengahan Penggal (17.08.2012-25.08.2012)
Hari Persekolahan (26.08.2012-08.11.2012)
Cuti Akhir Tahun (09.11.2012-31.12.2012)

------------------------------------------------------------------

Kumpulan B
(Perlis, Pulau Pinang, Perak, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Pahang, Sabah, Sarawak, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Labuan, Wilayah Persekutuan Putrajaya)

Penggal I:
Hari Persekolahan (04.01.2012-09.03.2012)
Cuti Pertengahan Penggal (10.03.2012-18.03.2012)
Hari Persekolahan (19.03.2012-25.05.2012)
Cuti Pertengahan Tahun (26.05.2012-10.06.2012)

Penggal II:
Hari Persekolahan (11.06.2012-17.08.2012)
Cuti Pertengahan Penggal (18.08.2012-26.08.2012)
Hari Persekolahan (27.08.2012-09.11.2012)
Cuti Akhir Tahun (10.11.2012-31.12.2012)